ETC Play använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Blogg > ETC ❤ Mikael Wiström

ETC ❤ Mikael Wiström

Av Emanuel Hendal, publicerad 26 Jul 2020

ETC ❤ ... är ett sätt för oss att lyfta filmare, författare och andra kulturarbetare samt deras verk. Nu har turen kommit till dokumentärfilmaren Mikael Wiström.

Bild på Mikael Wiström
Mikael Wiström

Vad driver dig i ditt skapande?

En kombination av rädsla och nyfikenhet. Att komma i kontakt med någon utanför mig själv. Kanske också en strävan efter makt över andra människor, eller en balans och ett möjligt samspel som en bot mot upplevd isolering och maktlöshet. Men också sökandet efter igenkänning i den andre och upptäckten av något begripligt i det hotfulla och främmande. Allt detta, och en viktig estetisk dimension som både är ett självändamål och ett försök att skapa mening som inte bara är rationell. Lust; som snickarens eller jordbrukarens. Att dynamiskt samverka med trävirket, jorden eller människorna. Ett försök att göra musik av bilderna, ljuden och tiden, rytmen. Den evigt skiftande flod som är livet.

Dina filmer visar människor i olika samhällen, olika öden, men finns det någon gemensam nämnare, något gemensamt budskap i dina filmer som du vill lyfta fram?

Människan. Det är den gemensamma nämnaren. Men om det finns ett budskap i detta vet jag inte. Det får betraktaren avgöra. Det som driver mig är inte att sprida ett evangelium. Kanske handlar det om att skapa något som slår an mot min känsla för livet. Att på detta vis bekräfta en mer eller mindre närvarande och påtaglig upplevelse av tillvarons djupare innehåll. Det ligger en oerhörd tillfredställelse i att sedan vara med om att en främmande betraktare ibland verkar dela den upplevelsen.


Hur ser du på dokumentärfilmens roll i samhället, varför är den viktig?


Trots alla problem med finansiering, ofta bristfällig teknik och många inneboende etiska och praktiska dilemman så verkar det finnas stor lust att både se och göra dokumentärer. Jag föreställer mig att det bl.a. beror på att många vill lära känna det dom upplever som verkligheten, och att dom då ofta i positiv mening skiljer ut dokumentären från fiktionen, som har andra problem och fördelar. Dokumentären har också fördelen av att kunna göras med relativt enkla medel och stor omedelbarhet, i direkt kontakt med en pågående verklighet. Fiktionen är mer tungrodd och släpar ofta efter verkligheten på ett annat sätt. Jag slås också av att en tålmodig dokumentärmakare då och då får uppleva att verkligheten överträffar de vildaste fantasier, som i fiktionssammanhang inte ens skulle vara trovärdiga. Det finns helt enkelt många anledningar till att fiktionsfilmer inte sällan marknadsförs som ”based on a true story” eller som ”dokudrama”.


Mikael Wiström , juli 2020

 

Mikaels filmer på ETC Play

Den andra stranden

Han fann dem på en soptipp i Peru. Deras nyfödda dotter blev hans gudbarn. Han lämnade dem och åkte hem till Sverige. Sjutton år senare återvänder han för att söka efter familjen.

Resultatet blev en 84 minuter lång dokumentärfilm. Genom kamerans närvaro blottas de ojämlika förhållandena som finns mellan filmaren, besökaren utifrån och familjen. Filmen tydliggör också vårt eget förhållningssätt till fattigdom och utsatthet. En personlig och provocerande film.

Se filmen här.


Compadre

Compadre är en gripande film om värdighetens och kärlekens villkor i en fattig latinamerikansk familj under trettio år. Filmen är också en uppgörelse med regissörens egna motiv, som gudfader till familjens förstfödda dotter och som representant för den utvecklade världens privilegier. Animerad bildbearbetning väver samman äldre material med ett stort och dramatiskt nyinspelat material till en omfattande resa i tid och rum.

Se filmen här.


Familia

Filmen är den tredje i en svit filmer och föregås av Den andra stranden (1993) och Compadre (2004). Handlingen kretsar kring en peruansk familj som under 35 år kämpat mot fattigdom. Modern i familjen, Nati, reser till Spanien för att arbeta, vilket leder till slitningar inom familjen

Se filmen här.


Storm över Anderna

Josefin har i hela sitt liv fått höra att hennes peruanska faster Augusta dog i en väpnad kamp för fattigas rättigheter. Som vuxen bestämmer sig Josefin för att ta reda på sanningen om den mytomspunna fastern.

Se filmen här.


Vredens Barn

Juan är tjugotre år och kom till Sverige från Chile då han var barn. Hans ungdomstid blev stökig. Nu har han fått i uppdrag av en teveredaktion att intervjua människor om deras liv.

En av de personer Juan intervjuar och lär känna är sextonåriga Towe. Hon bor med sin narkotikaberoende mamma och tillbringar mesta tiden hos sin arbetslösa och rasistiska pojkvän. Juan träffar också en kvinna från Uruguay som bor i Malmö med sina tre barn. Hon har givit upp hoppet om ett bra liv i Sverige, oroar sig mycket för barnens framtid här och vill återvända til Uruguay. Vredens barn berättar om dessa människors liv i det Sverige som i socialt hänseende varit en förebild för många andra länder.

Se filmen här


Nationens hjärta

Hösten 2015 når flyktingströmmen till Sverige rekordnivåer. I den lilla Bergslagskommunen Ljusnarsberg går kommunalrådet Ewa-Leena Johansson (S) en svår balansgång. Flyktingentreprenören vill expandera, medborgarna låter ofta som SD och regeringen verkar inte förstå allvaret i larmrapporterna. Kommunen går på knäna, det är oroligt på flyktingförläggningen och bland invånarna gror missnöjet. Närgånget och känsloladdat skildras några personer under ett år de aldrig glömmer. Från en liten plats på jorden väver de alla tillsammans en stor, motsägelsefull berättelse om vår tid.

Se filmen här.


Tillflykt

Musikern David Sandström använder musiken som spade när han gräver sig ned i sitt Västerbotten. Han söker sin morfars hemlighet och en plats att bo på. Författaren Sara Lidman och fotografen Sune Jonsson visar honom vägen.

Se filmen här.


0:00/ 0:00
Slow Fast
  • 0.5
  • 0.6
  • 0.7
  • 0.8
  • 0.9
  • 1
  • 1.1
  • 1.2
  • 1.3
  • 1.4
  • 1.5